misab.se
Välkommen till MISAB
E-posta oss info@misab.se
Kundvagnen
PRODUKTER
Förgasare & Tillbehör
Nyheter förgasare
Båt - Förgasare
Filter - Förgasare
Tryckregulatorer
Bränslefilter
Bränslepumpar
Motorolja
Tillsatser fordon
Spray
Elprodukter
Glödlampor
Batterier
Utförsäljning

Klarna

Paypal

Swish

Postnord

 

Specifikationer motoroljor

Smörjmedelsinformation     Longlife

Motoroljan har flera uppgifter. En uppgift är att smörja, det vill säga hålla friktionsytorna i motorn åtskilda. Att kyla genom att transportera bort värme. Skydda motordelar mot korrosion. Minska vibrationer och därmed dämpa motorljudet. Motoroljan har även en rengörande funktion.

Motoroljor måste kunna arbeta under svåra förhållanden. De måste flyta vid låga temperaturer och ändå ha förmågan att bilda en smörjfilm vid höga temperaturer. Deras viskositet får alltså inte variera för mycket med temperaturen.

Olika typer av motorolja och klassificeringssystem beroende på organisationer och biltillverkare

Behovet av att kunna klassificera prestandan hos motoroljor har funnits länge. Idag är det kanske viktigare än någonsin med tanke på den accelererande takt med vilken nya krav på lägre avgasemissioner introduceras. Oljorna behöver utvecklas för att kunna hantera den påverkan som dessa tekniker medför, till exempel EGR (tyngre dieslar) och sothantering. Ibland kan det vara svårt att förstå vad de olika beteckningarna betyder på motoroljornas förpackningar och etiketter.

Organisationer

Idag finns det tre generella organisationer som sätter klassificeringssystem för motoroljor API, ILSAC och ACEA.

API - American Petroleum Institue. API administrerar licenser och certifieringar för motoroljor enligt ett system som motsvarar de krav som fordonstillverkarna ställer för garantier, underhåll och smörjning. API administrerar även ILSAC´s licenser mot oljebolagen.

ILSAC - the International Lubricants Standardization and Approval Committe, bildades 1992 av AAMA (American Automobile Manufacturers Association) är företrädare för DaimlerChrysler Corporation, Ford Motor Company, General Motors Corporation och JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) för att definiera behovet, parametrar, licensiering och administration av smörjmedelsspecifikationerna.

ACEA - European Automobile Manufacturers Association reglerar kraven och önskemålen enligt de europeiska biltillverkarna.

Biltillverkare & OEM Specifikationer

Flera oberoende organisationer - som API och ACEA bland andra - arbetar med att skapa ett klassificeringssystem för motoroljor som skapar ordning ur kaoset bland alla oljor ute på marknaden. Deras mål är att upprätthålla en uppsättning specifikationer som hjälper tillverkare och konsumenter att jämföra olika produkter och att välja vad som är rätt för deras fordon.

Men vissa biltillverkare finner inte dessa standards tillräckliga för deras smörjningsbehov. Så de skapade egna normer (OEM standard), och de kräver att en olja ska uppfylla deras specifikationer innan den tillåts att användas i deras egna bilar.

Volvo, VW group (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda), Ford, BMW, General Motors, Fiat, Mercedes, PSA Peugeot Citroen, Renault mm har introducerat egna specifikationer.

olika biltillverkares OEM standards.

BMW - FORD - VW

Följande uppställning ger en överblick över vad de olika API och ACEA kombinationerna innebär.

ACEA A/B: Motorolja för bensinmotorer och dieselmotorer i lätta fordon.

A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5 - Läs mera < Klicka här >

ACEA C: Katalysator anpassade motoroljor

C1, C2, C3, C4  - Läs mera < Klicka här > 

ACEA E: Motorolja för tunga fordon dieselmotorer - Heavy Duty Diesel Engine Oils  

E4, E6, E7, E9

 

API Kategorier

Motoroljor för bensinmotorer API-systemet

SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM, SN

Motoroljor för dieselmotorer API-systemet

CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4