Varukorg
0 artiklar i kundvagnen
Hem     Produkter
Förgasare & Tillbehör Nyheter förgasare Båt - Förgasare Filter - Förgasare Tryckregulatorer Bränslefilter Bränslepumpar Motorolja Tillsatser fordon Spray Elprodukter Glödlampor Batterier Utförsäljning

Om Förgasare

Tillverkare av förgasare

Förgasarmärke Tillverkningsland Bilmärke
Solex Frankrike Renault, Citroen, Peugeot
Solex Tyskland Opel, Volkswagen. MB
Solex England Volvo, Saab
Solex  Italien Fiat
SU England Volvo
Weber Italien Fiat, Citroen
Dellorto Italien Alfa Romeo, MC
Carter USA Ford
Rochester USA GM, Chevrolet
Holley USA  
Hitachi Japan Nissan, Honda
Nikki Japan Nissan
Asian Japan Toyota

 

FÖRGASARENS GRUNDPRINCIP OCH TEORI:

Förgasarens uppgift är att förse motorn med luft och bränsle i lämplig blandning - och det skall den göra vid alla förekommande varvtal och vid alla förekommande belastningar, vid jämn fart och vid acceleration.

http://www.misab.se/bilder/forgskiss111.jpg

Fabbrica Italiana Carburatori Weber company startades 1923 i Bologna, Italien av Eduardo Weber. Han föddes 29 november 1889 och dog 17 maj 1945. Han var en ingenjör och affärsman som är berömd för skapandet av Weberförgasaren. 1930 tillverkade Weber de första liggande tvåports förgasarna (DCO). De första stående tvåports förgasare tillverkades 1938 (IDA).

  • För standardbilar tillverkade Weber 2-ports förgasare, där första porten är mindre för lägre effekt och andra porten större och ger högre effekt i motorn.

Weberförgasaren sitter original monterade på bl.a. Alfa Romeo, Aston Martin, BMW, Ferrari, Fiat, Ford, Lamborghini, Lancia, Lotus, Maserati, Opel, Porsche, Renault, Triumph och Volvo. 

  • Weberförgasaren tillverkades i Bologna, Italien till 1990, därefter flyttades fabriken till Madrid i Spanien där de fortfarande tillverkas.

Det är inte precis några små krav som ställs på en förgasare.

  • Förutom varvtal och belastning är det andra faktorer som styr förgasarens och motorns effektivitet.
  • Sådana yttre omständigheter som lufttryck, luftfuktighet och temperatur, och sådana inre omständigheter som insugningsrörets utformning, kamaxelns utseende, ventilstorlek och avgassystemets utförande inverkar också.

De yttre omständigheterna kan vi i stort sett inte göra något åt. De inre omständigheterna, som påverkar processen, kan vi däremot ta itu med för att nå högre effekt och ökad ekonomi. Men också här måste vi ta hänsyn.

  • Fritt insug och avgassystem kan i vissa lägen vara effektivt men är knappast något som passar för vardagsbruk.
  • Insugningsrörets konstruktion är viktig ur effektsynpunkt men hänsyn måste tas till bl. a. placeringsmöjligheter.
  • Sådant faller emellertid utanför ramen för denna information.

Oberoende av yttre och inre mer eller mindre påverkbara omständigheter vill vi emellertid åstadkomma en förbränning i motorn, och vi försöker få den så perfekt som möjligt.

Låt oss se problemet så här:

  1. kolven (i en 4-taktsmotor) åstadkommer vid nedgång under insugningstakten ett undertryck i cylindern.
  2. Atmosfärstrycket strävar efter att fylla ut detta.
  3. Luft strömmar alltså in. Det blir förgasarens arbete (där den sitter placerad mellan cylindern och ytterluften) att förse den inströmmande luften med lämplig mängd finfördelat bränsle.
  4. Mängden bränsle skall alltså stå i proportion till mängden luft.
  5. Mängden luft bestäms av läget på förgasarens spjäll (gaspådraget) och, naturligtvis, av motorns varvtal.

Man säger vanligen att förgasaren har fyra olika arbetsområden,

  • Tomgång
  • Lågfart
  • Normalfart
  • Fullfart

Läs vidare på hemsidan MISAB.se 

WEBER TUNING MANUAL
WEBER TUNING MANUAL
Pris 475 kr
Art.nr: 92000,054