![]() |
|
|
|











Sortiment» Tryckregulatorer» Bränsleslang» SOLEX 44 PAI VOLVO / PENTA
SOLEX 44 PAI VOLVO / PENTA
SOLEX 44 PAI VOLVO / PENTA Fabriksbestyckad
Artnr: S13731000-Orig
Pris: 7995 kr
Lagerstatus: Finns i lager
SOLEX 44 PAI
Original Solexförgasare till Volvo Penta. Detta är den senaste varianten av SOLEX 44 PAI 7 med blandskruv utan fjäder samt långa accelerationsmunstycken.
- Använd originalreglage.
- Du kan använda den bestyckning du har på dina befintliga förgasare och flytta över dem till de nya.
Förgasaren är i originalutförande avsedd för AQ 131A 2300cc (B23) med följande bestyckning:
- Lågfartsmunstycke: 65 (Art.nr: 59360040)
- Luft/Emulsionsrör: E5 185 (Art.nr: 58312125)
- Huvudmunstycke: 165 (Art.nr: 58450100)
- Nålventil: 2,00 (Art.nr: 59860712)
- Halsring: 34
Vi kan skicka med bestyckning för förgasaren som passar din motor:
- Meddela vid beställning vilken bestyckning du önskar via order@misab.se. Pris för förgasare med medskickad bestyckning enligt önskemål är 6275 kr/st. Vi byter/säljer inte halsringar.
- Instruktionsfilm för byte av munstycken m.m. finns på MISABs Youtube-kanal.
- Dagens förändringar i bränsle kan innebära att du behöver gå upp i storlek på lågfartsmunstycket.
Munstycken på Solex 44 PAI Penta Marinförgasare | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Motor | Halsring | Huvudmunst | Luftmunst | Lågfartsmunst | Acc munst | Nålventil |
AQ115, 1st | 31 | 160 | 145 E5 | 55 | 70 | 170 |
BB115, 2st | 31 | 150 | 190 C1 | 70 | 70 | 150 |
AQ125, 1st 2100cc | 34 | 155 (sen.165) | 180 (sen.190) | 62 | 70 | 170 |
AQ130, 2st | 31 | 145 | 190 E5 | 70 | 70 | 150 |
AQ131, 1st 2300cc | 34 | 165 | 185 E5 | 65 | 70 | 170 |
AQ145, 2st 2300cc | 31 | 145 | 210 E5 | 65 | 70 | 150 |
AQ151, 2st 2500cc | 31 | 145 | 185 E5 | 62 | 60 | 150 |
AQ170, 3st | 31 | 145 | 190 E5 | 70 | 70 | 150 |
AQ171, 2st | 32 | 147 | 190 E5 | 65 | 70 | 170 |
AQ230, 2st 2300cc | 34 | 165 | 185 | 65 | 70 | 200 |
AQ250, 2st 2500cc | 31 | 145 | 180 | 62 | 60 | 170 |
AQ251, 2st 2500cc | 32 | 147 | 200 | 60 | 70 | 170 |
BB125, 1st 2100cc | 34 | 155 | 180 | 62 | 70 | 170 |
BB170, 3st | 31 | 150 | 190 C1 | 70 | 70 | 150 |
Köp manual till Solex 44 PAI → MANUAL 44 PAI
Munstycken till Solex PAI finner du här.
För beställning till Norge, Danmark och övriga Europa: Beställ här.
Luftskruven på tidiga 44 PAI sitter lite snett och har en exponerad fjäder — öppnas ca 2 varv.
Luftskruven på senare 44 PAI sitter i spjällets utgjutning och går rakt in i 90° vinkel. Den har också en liten o-ring men ingen fjäder.
Vänster bild är tidig version. Höger bild är senare version av förgasaren.
Inställning av tomgångs-/hastighetsskruvarna (B): Dra åt skruven tills den nuddar reglaget, dra sedan åt ytterligare enligt tabellen.
Inställning av blandningsskruvarna på tomgång (A): Bottna skruven lätt mot sätet, dra sedan tillbaka enligt tabellen.
Motor | Hastighetsskruv (Tidig) | Hastighetsskruv (Sen) | Blandskruv (Tidig) | Blandskruv (Sen) |
---|---|---|---|---|
AQ115 | 2 | 2 | 2 | - |
BB115 | 2 | 2 | 2 | - |
AQ125 | 2 | 2 | 2 | - |
AQ130 | 2 | 2 | 2 | 9½ |
AQ131 | 2 | 2 | 2 | 9½ |
230 | - | 2 | 2 | 9½ |
AQ135 | 2 | 2 | 2 | 9½ |
AQ145 | 1½ | 1 | 2 | 8 |
AQ151 | 1½ | 1 | 2 | 8 |
250 | - | 1 | - | 8 |
AQ171 16v | 1½ | 1¼ | 2 | 10 |
251 DOHC | - | 1¼ | 2 | 10 |