misab.se
Välkommen till MISAB
E-posta oss info@misab.se
Kundvagnen
PRODUKTER
Batterier
Bränslefilter
Kupéfilter
Luftfilter
Olja / Motorolja
Oljefilter
Förgasare
Bränslepumpar
Spray
Tillsatser fordon
Tryckregulatorer
Glykol
Glödlampor
Smörjfett
Båt
Elprodukter
Kem
Rostskydd
Motorpackningar
Företagskund

Klarna

Paypal

Swish

Postnord

 

Garanti och Reklamation

Garanti och reklamation

 

Garanti på varor köpta från MISAB och MISAB.se

Garantin på varor från MISAB gäller på de flesta varor. Den är 6 mån - 3 års garanti enligt konsumentköplagen samt distansavtalslagen gäller om inget annat avtalats mellan MISAB och Kunden (privatperson). Företag omfattas inte av garantin enligt konsumentköpslagen och distansavtalslagen. 

Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. Din faktura/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta följer med försändelsen. Förvara detta väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt.

 


 

Startbatterier, Marinbatterier och Fritidsbatterier samt MC-batterier

 

Privatperson – Personbatterier

Garantin på batterier köpta från MISAB gäller på fabrikationsfel dvs cellbrott på cell i batteriet. Privatperson har 3 års garanti på fabrikationsfel på personbilsbatterier. 

  • Ett batteri som inte underhålls och sköts korrekt, det vill säga inte används i fordonet eller underhållsladdas, blir oladdat och får för låg spänning, under 12,4V.
  • Batteriet sulfaterar då och bildar korrosion inuti batteriet.
  • Det kännetecknas av att batteriet blir orkeslöst och inte tar laddning.
  • Detta räknas som handhavandefel och omfattas inte av garanti.

Batterier behöver laddas av batteriladdare när det inte används och vid misstanke om att batteriets kapacitet försämrats behöver batteriet laddas på en batteriladdare med möjlighet att ladda batteriet ordentligt och inte bara ytladdning.

Har du köpt batteriet på MISAB.se kontaktar du MISAB på info@misab.se. Har du handlat batteriet av någon som säljer batterier från MISAB, kontaktar du dessa. De i sin tur kontaktar MISAB vid behov.  

Konsumentköpslagen

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal

E-handelslagen

Ångerblankett från Konsumentverket

 

Yrkesmässigtrafik och taxiverksamhet eller liknande verksamheter

Lastbilsbatterier och batterier avsedda för tunga fordon har 6 månaders garanti vid användning i yrkesmässig trafik och taxiverksamhet eller annan liknande verksamhet. Garantin gäller för fabrikationsfel det vill säga cellbrott på cell i batteriet. 

  • Ett batteri som inte underhålls och sköts korrekt, det vill säga inte används i fordonet eller underhållsladdas, blir oladdat och får för låg spänning, under 12,4V.
  • Batteriet sulfaterar då och bildar korrosion inuti batteriet.
  • Det kännetecknas av att batteriet blir orkeslöst och inte tar laddning.
  • Detta räknas som handhavandefel och omfattas inte av garanti.

Batterier behöver laddas av batteriladdare när det inte används och vid misstanke om att batteriets kapacitet försämrats behöver batteriet laddas på en batteriladdare med möjlighet att ladda batteriet ordentligt och inte bara ytladdning.

Har du köpt batteriet på MISAB.se kontaktar du MISAB på info@misab.se. Har du handlat batteriet av någon som säljer batterier från MISAB, kontaktar du dessa. De i sin tur kontaktar MISAB vid behov.  

 


 

Utförsäljning och REA och kampanj dvs röda priser

  • Retur av varor köpta på utförsäljning/rea/flyttrea kan endast returneras efter överenskommelse gjord vid köpet.
  • Dessa varor omfattas annars ej av eventuell ångerrätt. 
  • Garanti gäller ej för varor som är markerade med UTFÖRSÄLJNING i produktens text.

 


 

Reklamation

 

Privatperson

Har du som privatperson fått en defekt produkt kontaktar du oss genom att mejla till info@misab.se.

  • Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan.
  • MISAB.se tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt.

MISAB.se besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut. Vid giltigt reklamationsärende betalar MISAB.se returfrakten. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden.

Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer.

 

Företag

Företag skall kontakta oss omgående då de upptäckt något fel på produkt levererad från MISAB. MISAB ersätter inte för eventuella utlägg i form av kostander för felsökning eller annan debitering som företaget valt att fakturera/ta betalt av kund. Felaktig produkt byts mot ny vid godkänd reklamamtion. Kontakta alltid MISAB när du upptäckt något fel på mejl order@misab.se.